Articles citing this Book          HomeAutorAutor          BooksBooks 


García, F., & Musitu, G. (2014). AF5: Autoconcepto forma 5 [AF5: Self-concept form 5] (4nd ed.). Madrid, Spain: TEA Ediciones.   URL




Journal articles


1 Blanco, J. R., Ornelas, M., Barrón-Luján, J. C., Franco-Gallegos, L. I., Aguirre, S. I., Blanco, H., Zueck, M. d. C., & Jurado-García, P. J. (2022). Factor Structure of the AUDIM-M Dimensional Self-Concept Questionnaire in Mexican Adolescents. Children, 9(60), 1-11.   doi:10.3390/children9010060

2 Bustos, V., Oliver, A., & Galiana, L. (2015). Validación del Autoconcepto Forma 5 en universitarios peruanos: una herramienta para la psicología positiva [Validation of the Self-Concept Form 5 in Peruvian undergraduates: A tool for positive psychology]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28, 690-697.   doi:10.1590/1678-7153.201528406

3 Cachón-Zagalaz, J., Lara-Sáncheza, A., Zagalaz-Sánche, M. L., López-Manrique, I., & González-de-Mesa, C. G. (2018). Propiedades psicométricas de la Utrecht Work Engagement Scale en estudiantes de educación [Psychometric properties of the Utrecht Work Engagement Scale in teacher training students]. Suma Psicológica, 25, 113-121.   doi:10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.3

4 Ceballos-Gurrola, O., Lomas-Acosta, R., Enríquez-Martínez, M. A., Ramírez, E., Medina-Rodríguez, R. E., & Enríquez-Reyna, M. C. (2020). Impacto de un programa de salud sobre perfil metabólico y autoconcepto en adolescentes con obesidad [Impact of a health program on metabolic profile and self-concept in adolescents with obesity]. Retos, 38, 452-458.   URL

5 Chávez-Becerra, M., Flores-Tapia, M. d. l. Á., Castillo-Nava, P., & Méndez-Lozano, S. M. (2020). El autoconcepto en universitarios y su relación con rendimiento escolar [The self-concept in university students and their relationship with academic performance]. Revista de Educación y Desarrollo, (53), 37-47.   URL

6 Cortina, H., & Martín, A. M. (2020). The behavioral specificity of child-to-parent violence. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 36, 386-399.   doi:10.6018/analesps.411301

7 DoValle, E. S. M. (2018). Autoestima y desempeño académico [Self-esteem and academic performance]. PSOCIAL. Revista de Investigación en Psicología Social, 4, 15-20.   URL

8 Fernandez-Castillo, A., Chacon-Lopez, H., & Fernandez-Prados, M. J. (2022). Self-esteem and resilience in students of teaching: Evolution associated with academic progress. Education Research International, 2022(4854332), 1-9.   doi:10.1155/2022/4854332

9 Fraguela-Vale, R., Varela-Garrote, L., Carretero-García, M., & Peralbo-Rubio, E. M. (2020). Basic psychological needs, physical self-concept, and physical activity among adolescents: Autonomy in focus. Frontiers in Psychology, 11(491), 1-12.   doi:10.3389/fpsyg.2020.00491

10 Galindo-Domínguez, H. (2019). Estandarización por curso y género de la escala de autoconcepto AF-5 en educación primaria [Standardization of the self-concept AF-5 scale by school year and gender in primary education]. Psicología Educativa, 25, 117-125.   doi:10.5093/psed2019a9

11 Gil-Llario, M. D., Ballester-Arnal, R., Morell-Mengual, V., Caballero-Gascón, L., & Castro-Calvo, J. (2020). Development and psychometric properties of the Detection of Sexual Abuse Risk Screening Scale (DSARss). Sexual Abuse, 32, 850-877.   doi:10.1177/1079063219858061

12 Gómez-Peresmitré, G., Acevedo, S. P., García, G. P., & Saldaña, R. G. (2020). Inventario de autoatribución de adjetivos para la medición de autoconcepto y autoestima en niños mexicanos [Inventory of self-attribution of adjectives for the measurement of self-concept and self-esteem in Mexican children]. Psicología Iberoamericana, 27, 19-30.   doi:10.48102/pi.v27i1.41

13 González, L. A., & Risoto, M. A. (2017). El autoconcepto en alumnos de educación infantil (3-6 años) según el género [Self-conceptin children’s education (3-6 years) by gender]. Étic@ net, II(17), 401-435.   URL

14 González, O. U. R., Montes, J. F. C., Trujillo, V. D. l. T., Sánchez, A. M., & González, G. A. M. (2018). Autoconcepto y apoyo social en estudiantes de bachillerato. un estudio predictivo [Self-concept and social support in high school students. A predictive study]. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Acádemica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 9, 100-119.   doi:10.29365/rpcc.20180529-66   URL

15 Guerrero-Barona, E., Sánchez-Herrera, S., Moreno-Manso, J. M., Sosa-Baltasar, D., & Durán-Vinagre, M. Á. (2019). El autoconcepto y su relación con la inteligencia emocional y la ansiedad [Self-concept and its relationship to emotional intelligence and anxiety]. Behavioral Psychology-Psicología Conductual, 27, 455-476.   URL

16 Gutiérrez-de-Blume, A. P., Montoya-Londoño, D. M., García-Gómez, M. E., Osorio-Cárdenas, A. M., & González-Benítez, L. (2021). [Exploring the relation between parenting style and children’s self-concept and subjective and objective metacognition]. Revista Latinoamericana Estudios de Familia, 13, 11-37.   doi:10.17151/rlef.2021.13.2.2   URL

17 Héctor-Moreira, C., Martín, A. M., & García-García, J. (2021). Desempeño académico de alumnos de educación para adultos en prisión [Academic performance of adult-education students in prison]. Educación XX1, 24, 189-212.   doi:10.5944/educXX1.26672

18 Inda-Caro, M., Rodríguez-Menéndez, C., Fernández-García, C., & Viñuela-Hernández, M. (2020). Rol de las metas parentales orientadas al logro de la tarea en el autoconcepto de estudiantes universitarios [Parental achievement goals’ role in the undergraduate students’ self-concept]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 3(56), 143-158.   doi:10.21865/RIDEP56.3.11

19 Londoño, D. M. M., Lubert, C. D., Sepúlveda, V. E. P., & Ferreras, A. P. (2019). Estandarización de la escala de autoconcepto AF5 en estudiantes universitarios colombianos [Standardization of the AF5 self-concept scale in Colombian university students]. Ansiedad y Estrés-Anxiety and Stress, 25, 118-124.   doi:10.1016/j.anyes.2019.06.001

20 Londoño, D. M. M., Sepúlveda, V. E. P., & Luberth, C. D. (2018). Caracterización del autoconcepto en una muestra de estudiantes universitarios de algunos programas de pregrado de la ciudad de Manizales [Self-concept characterization based on university students sampled of some undergraduate programs from Manizales]. Psicogente, 21, 162-182.   doi:10.17081/psico.21.39.2829

21 López-López, A., Pérez, L. T., Gutiérrez, J. L. G., Pompa, B. M., & Fernández, M. A. (2020). Reducción de la procastinación académica mediante la Terapia de Aceptación y Compromiso: un estudio piloto [Reducing academic procrastination by acceptance and commitment therapy: A pilot study]. Revista Clínica Contemporánea, 11(1-e4), 1-16.   doi:10.5093/cc2020a3

22 Martín, N. L., García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Hidalgo, M. D., Torregrosa, M. S., & Gómez-Núñez, M. I. (2016). Self-Description Questionnaire II (versión breve): evidencia de fiabilidad y validez en una muestra de adolescentes chilenos [Self-Description Questionnaire II (short version): Evidence of reliability and validity in a sample of chilean adolescents]. Revista Latinoamericana de Psicología, 48, 69-79.   doi:10.1016/j.rlp.2015.04.001

23 Martínez, F. D. M., & Hernández, J. G. (2017). Autoconcepto, práctica de actividad física y respuesta social en adolescentes. Relaciones con el rendimiento académico [Self-concept, physical exercise and its response in teenagers. Relationship with academic achievement]. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 87-108.   URL

24 Martínez-Martínez, F. D., & González-Hernández, J. (2019). Practice of physical activity, prosocial behavior and self-concept in adolescents: Connections in school contexts. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16, 555-577.   doi:10.25115/ejrep.v16i46.2235   URL

25 Massenzana, F. B. (2017). Autoconcepto y autoestima: ¿sinónimos o constructos complementarios? PSOCIAL. Revista de Investigación en Psicología Social, 3, 39-52.   URL

26 Melero, S. (2017). Intervención cognitivo-conductual en una adolescente víctima de acoso escolar [Cognitive-behavioral intervention in an adolescent bullying victim]. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4, 149-155.   URL

27 Mendo-Lázaro, S., Polo-del -Río, M. I., Amado-Alonso, D., Iglesias-Gallego, D., & León-del-Barco, B. (2017). Self-concept in childhood: The role of body image and sport practice. Frontiers in Psychology, 8(853), 1-9.   doi:10.3389/fpsyg.2017.00853

28 Miranda-Zapata, E., Riquelme-Mella, E., Cifuentes-Cid, H., & Riquelme-Bravo, P. (2014). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Habilidades Sociales en universitarios chilenos [Confirmatory factor analysis of the Social Abilities Scale in Chilean universities]. Revista Latinoamericana de Psicología, 46, 73-82.   doi:10.1016/s0120-0534(14)70010-x

29 Morales-Quizhpi, J., Palacios-Madero, M., Conforme-Zambrano, E., & Arpi-Peñaloza, N. (2021). Adolescent self-concept according to their sociodemographic and parental characteristics. Maskana, 12, 16-25.   URL

30 Navarro-Abal, Y., López-López, M. J., Gómez-Salgado, J., & Climent-Rodríguez, J. A. (2020). Becoming a police officer: Influential psychological factors. Journal of Investigative Psychology and Offender Profiling, 17, 118-130.   doi:10.1002/jip.1544

31 Orgilés, M., Melero, S., Fernández-Martínez, I., Espada, J. P., & Morales, A. (2020). Ectiveness of video-feedback with cognitive preparation in improving social performance and anxiety through super skills for life programme implemented in a school setting. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2805), 1-13.   doi:10.3390/ijerph17082805

32 Palomino-Devia, C., Reyes-Oyola, F. A., & Sánchez-Oliver, A. (2018). Niveles de actividad física, calidad de vida relacionada con la salud, autoconcepto físico e índice de masa corporal: un estudio en escolares colombianos [Levels of physical activity, quality of life related with the health, physical self-concept and the body-mass index in Colombian school]. Biomédica, 38, 224-231.   doi:10.7705/biomedica.v38i0.3964   URL

33 Parra, C. M., Restrepo, G., Usuga, O. C., Castañeda, E., Estrada, P., Uñates, E. M., Gil, Á. M., & Mendoza, R. R. (2015). Relación del autoconcepto y del acompañamiento psicopedagógico con el rendimiento académico en estudiantes de primer semestre de ingeniería. Revista Ingeniería y Sociedad, (9), 40-66.   URL

34 Pérez-Fernández, P. D., Fernández-Rodríguez, M., García-Vega, E., & Guerra-Mora, P. (2021). Acoso escolar y autoconcepto en personas trans [Bullying and self-concept in trans people]. Revista de Investigación Educativa, 39, 189-208.   doi:10.6018/rie.420001   URL

35 Ramos-Díaz, E., Axpe, I., Fernández-Lasarte, O., & Jiménez-Jiménez, V. (2018). Intervención cognitivo-conductual para la mejora del autoconcepto en el caso de una adolescente víctima de maltrato emocional [Cognitive-behavioral intervention to enhance self-concept in a case of an adolescent victim of emotional maltreatment]. Revista Clínica Contemporánea, 9(1-UNSPe4), 1-10.   doi:10.5093/cc2018a1

36 Redondo, M. P., & Jiménez, L. K. (2020). Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes de secundaria en la ciudad de Valledupar-Colombia [Self-concept and academic performance in high school students in the city of Valledupar-Colombia]. Espacios, 41(9), 17-25.   URL

37 Rodríguez, M. G. U., Flores, C. J. G., & Lara, R. M. M. (2018). Quality of life in university students with disabilities: Systematic review. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 7, 1-18.   doi:10.23913/ricsh.v7i14.154

38 Salvador-Ferrer, C. M., & Valentín-Lara, V. (2020). Estudio sobre el papel mediador de la resiliencia entre la autoestima y el perdón en el trabajo. Alternativas en Psicología, (45), 38-51.   URL

39 Sánchez, A. L., & Pérez, Ó. M. d. Q. (2015). El autoconcepto en estudiantes de educación secundaria obligatoria y su influencia sobre el rendimiento académico en educación física [Self-concept in secondary school students and its impact on academic performance in physical education]. AGON International Journal of Sport Sciences, 5, 7-14.   URL

40 Sánchez-Herrera, S., Guerrero-Barona, E., Sosa-Baltasar, D., Moreno-Manso, J. M., & Durán-Vinagre, M. Á. (2022). Efficacy of a psycho-educational and socio-emotional intervention programme for adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8153), 1-15.   doi:10.3390/ijerph19138153

41 Sarriera, J. C., Casas, F., Bedin, L. M., Abs, D., Santos, B. R. d., Borges, F. C., Malo, S., & González, M. (2015). Propriedades psicométricas da Escala de Autoconceito Multidimensional em adolescentes Brasileiros [Psychometric properties of the Multidimensional Self-Concept Scale in Brazilian adolescents]. Avaliação Psicológica, 14, 281-290.   doi:10.15689/ap.2015.1402.13

42 Seijo, D., Fariña, F., Corras, T., Novo, M., & Arce, R. (2016). Estimating the epidemiology and quantifying the damages of parental separation in children and adolescents. Frontiers in Psychology, 7(1611), 1-9.   doi:10.3389/fpsyg.2016.01611

43 Valenzuela-Zambrano, B., Chacón-López, H., López-Justicia, M. D., & Panão-Ramalho, A. (2016). Self-concept of Chilean and Portuguese university students with disabilities: Gender and participation in support programmes. European Journal of Educational Research, 5, 213-222.   doi:10.12973/eu-jer.5.4.213

44 Vázquez-Bernal, B., & Jiménez-Pérez, R. (2016). Proyecto de investigación predictivo del rendimiento escolar de indagacion de ciencias en contexto mediante un modelo de ecuaciones estructurales [Predictive research project on school performance on a context of science research through a structural equations model]. Indagatio Didactica, 8, 1511-1522.   URL

45 Vera, J. M., & Nieto, J. L. G. (2018). Propiedades psicométricas de la Escala de Autoconcepto Académico (EAA) en estudiantes universitarios chilenos [Psychometric properties of the Academic Self-Concept Scale in Chilean university students]. Liberabit, 24, 131-145.   doi:10.24265/liberabit.2018.v24n1.09

46 Zambrano, B. V., & Justicia, M. D. L. (2016). Self-concept of Chilean university student with diabilities. differences by gender. Revista de Educación Inclusiva, 9, 261-277.   URL


Books and Chapters, and Conference participation/poster/presentation


47 Armas-Vargas, E. (2017). Adaptación del cuestionario de autoestima ´cae´ en adolescentes: predisposición a mentir y ajuste psicológico [Adaptation of the self-esteem questionnaire ´CAE´ for adolescents: Predisposition to lying and psychological adjustment]. In C. Bringas, & M. Novo (Eds.), Psicología jurídica: Conocimiento y práctica (Colección Psicología y Ley, Volume 14, pp. 215-332). Santiago de Compostela, Spain: Sociedad Española de Psicología Jurídica y Forense.   URL

48 Martínez-Monteagudo, M. C., Gonzálvez, C., Vicent, M., Sanmartín, R., & Delgado, B. (2018). La inteligencia emocional como predictora del autoconcepto en estudiantes universitarios. In R. Roig-Vila (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 284-293). Barcelona, Spain: Ediciones OCTAEDRO, S.L.   URL

49 Martins, M. d. C., & Veiga, F. H. (2016). Atitudes dos jovens alunos face a si próprios e ao ambiente: Um projeto de investigação. In F. H. Veiga (Ed.), Atas do II Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação Motivação para o Desempenho Académico (pp. 968-1002). Lisboa, Portugal: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.   URL

50 Pérez-Estrada, K. A., Pardo-Soto, V., & Ferman-Peña, D. (2016). Análisis del autoconcepto y sus dimensiones según rendimiento académico e inteligencia en niños [Analysis of self-concept and its dimensions according academic performance and intelligence in children]. In I. Montoya-Castilla, & R. González (Eds.), II jornadas internacionales "Educando en emociones: bienestar y adolescencia" (pp. 148-156). Valencia, Spain: CEFIRE.   URL


Master's theses and doctoral dissertations


51 Arias-Murillo, L. F., & Monguí-Merchán, Z. L. (2020). Riesgo de reincidencia en ofensores sexuales adolescentes. Estudio de casos múltiples. Unpublished Master's thesis, Saint Thomas University, Bogotá, Colombia.   URL

52 Borisova, A. (2021). Vídeo documental participativo como arte contextual. Una intervención artístico-pedagógica para la construcción identitaria en la adolescencia [Participatory video documentary as contextual art. Artistic-pedagogical intervention for the identity construction in adolescence]. Unpublished Doctoral dissertation, University of Murcia, Murcia, Spain.   URL

53 Corrás, T. (2018). Impacto de la ruptura parental en niñas, niños y adolescentes [Impact of parental breakup on children]. Unpublished Doctoral dissertation, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain.   URL

54 Fuentes, K. B. (2016). Implicaciones del autoconcepto en el inicio de la etapa universitaria de la población estudiantil de primer ingreso 2016 del Recinto de Turrialba, Sede Atlántico, de la Universidad de Costa Rica. Unpublished Master's thesis, Costa Rica´s State Distance-Learning University, Turrialba, Costa Rica.   URL

55 Lopez, E. E. C. (2019). Autoconcepto y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de la modalidad adultos EPE de la Facultad de Administración de una universidad privada de Lima. Unpublished Master's thesis, Main National University of San Marcos, Lima, Peru.   URL

56 Martins, M. d. C. d. C. (2020). Atitudes dos jovens alunos face a si próprios e ao ambiente. Unpublished Doctoral dissertation, University of Lisbon, Lisboa, Portugal.   URL

57 Mendes, E. R. R. (2020). O ajustamento escolar dos alunos na transição do 1º para o 2º ciclo do ensino básico. Unpublished Doctoral dissertation, ISPA - University Institute, Lisboa, Portugal.   URL

58 Muñoz, A. O. (2015). Asociacionismo y ajuste en la adolescencia -un análisis en la comarca de La Safor-. Unpublished Doctoral dissertation, University of Valencia, Valencia, Spain.   URL

59 Romero, I. M. M. (2017). Test de habilidad de inteligencia emocional en la escuela (THInEmE). Unpublished Doctoral dissertation, University of Extremadura, Cáceres, Spain.   URL

60 Vargas, E. A. N. (2020). Incidencia del autoconcepto académico en el aprendizaje autorregulado en dos estudiantes de VI ciclo que presentan disortografía. Unpublished Master's thesis, Cesar Vallejo University, Lima, Peru.   URL